Artikelen

Beter Bed is een buitenkansje

Datum: 18-04-2018

Beter Bed is een Europese slaapspecialist. Het bedrijf heeft 1200 winkels verspreid over Europa. Beter Bed heeft verschillende merken in haar portfolio, zoals Matratzen Concord (Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk), Beddenreus en Beter Bed (Nederland), El Gigante del Colchón (Spanje) en Sänglätten (Zweden). Duitsland is de belangrijkste markt voor Beter Bed. Duitsland is goed voor 60% van de omzet. De Nederlandse markt is goed voor 35% van de omzet.

Prestaties op de beurs

Afgelopen jaargang heeft Beter Bed een aantal winstwaarschuwingen afgegeven, doordat het bedrijf moeilijke marktomstandigheden kende in Duitsland. Begin november daalde de koers van Beter Bed door een gifschandaal. Het Duitse BASF, toeleverancier, had te maken met een productiefout. Twijfel over de veiligheid van deze matrassen deed de Duitse tak geen goed. Vanaf de top op € 17,75 welke ontstaan is op 2 november 2017 is een gap ontstaan. Deze gap is vooralsnog niet relevant.

Op de koersborden stond op 06-04-2018 de laagste koers van € 9,18 van de afgelopen jaren. De huidige aandelenkoers is € 9,31 (15-04-2018). In een halfjaar tijd is de koers vanaf het hoogtepunt met 52% gedaald.
In de koers zijn, na de top van 2 november 2017, nog twee gaps te vinden. Op 08-12-2017 is een gap ontstaan tussen € 14,36 en € 13,475. De derde gap is te vinden op 02-03-2018 tussen € 11,84 en € 11,48. Niet altijd kan er vanuit worden gegaan dat een gap daadwerkelijk gevuld gaat worden

Beter Bed koersgrafiek 15-04-2018

Strategie

Door toename aan concurrentie op de Duitse markt heeft Beter Bed ervoor gekozen om de positionering Matratzen Cocord van discounter te verplaatsen naar value for money. Dezelfde positionering heeft de Nederlandse markt voor Beter Bed.

Beter Bed heeft als grootste speerpunt het maximaliseren van de klanttevredenheid in een omnichannel omgeving. De laatste jaren heeft Beter Bed nagenoeg stilgezeten om een onlineomgeving te integreren in haar business. Het bedrijf had niet verwacht dat de onlinemarkt een serieuze markt zou worden.
Omnichannel is de manier om gebruiksvriendelijkheid in zowel de fysieke winkels alsmede de online omgeving te integreren. Bij deze integratie moet gedacht worden aan een realtime voorraadbeheer. Als iemand een bepaald bed wilt kopen zou je op de website kunnen zien bij welke dichtstbijzijnde winkel het op voorraad ligt. Met een goede uitrol van omnichannel wordt deze gebruiksvriendelijkheid gerealiseerd. Op dit moment geeft de website de dichtstbijzijnde winkel aan, maar niet of het artikel op voorraad ligt. Je zult na moeten bellen of het op voorraad ligt.

Grootaandeelhouders

Beter Bed kent een grote schare van grootaandeelhouders. De grootaandeelhouders bezitten bijna 70% van de uitstaande aandelen. Goed om te vermelden is dat de grootaandeelhouders netto hebben bijgekocht, na de recente daling van het aandeel. Breedinvest, Teslin en ASR zijn de grootste aandeelhouders. Tezamen hebben zij 23% van de uitstaande aandelen in Beter Bed.

Groei beddenmarkt

Het beddensegment zal de komende jaren (2018 – 2021) met 2,3% per jaar stijgen. De komende jaren zal de kentering zijn in het gedrag van consumenten. Steeds meer consumenten zullen online aankopen doen, zie afbeelding. Een mix van fysieke winkels en online aanwezigheid is belangrijk.

Beter Bed Sales Channels Bed market

Risico’s

Additionele kansen

Op basis van de huidige koers verhandelt het aandeel Beter Bed op 6 keer genormaliseerde EBITDA, wat zeer laag is. Deze maatstaf biedt kansen voor investeerders die waarde voor hun geld willen hebben.

Beter Bed maakt in haar kapitaalstructuur geen gebruik van leverage. Leverage is het hefboomeffect wat kan ontstaan als een bedrijf geld leent en daardoor het bedrijf sneller kan laten groeien. Als de kosten van het geleende geld lager zijn dan de opbrengsten die het bedrijf ermee haalt dan ontstaat een hefboomeffect. Het bedrijf kan harder groeien door geld te lenen.

Door een boekhoudschandaal staat Steinhoff, een concurrent, op omvallen. Steinhoff heeft een groot marktaandeel in Duitsland, Spanje en Portugal. Beter Bed kan hier van gaan profiteren om meer marktaandeel te creëren. Dit kan door uitbreidingen of door het opkopen van (een aantal) Steinhoff winkels op strategisch gelegen plaatsen.

Als het bedrijf ervoor openstaat dan kan het, door het lenen van geld (leverage verhogen), de business harder laten groeien. Feit is wel dat een overname er niet voor zorgt dat marges zullen verbeteren. De praktijk leert dat een bedrijf zelf eerst haar zaken op orde moet hebben. Dat is nog niet het geval bij Beter Bed.

Aandeelhouders hebben twee aanwijsbare extra kansen die kunnen zorgen voor een stijging van de beurskoers. 1) door de lage waardering van het aandeel kan Beter Bed een aantrekkelijke overnamekandidaat zijn voor private equity fondsen. 2) door het bedrijf te leveragen kan Beter Bed groei realiseren.

Upside van het aandeel

In onderstaande berekening is de upside van het aandeel te zien. De historische koers/ ev-verhouding (koers maal uitstaande aandelen / eigen vermogen) is gemiddeld 4,5 vanaf 2009. De ev-verhouding is gemeten op de laagste jaarkoers van het aandeel.

Op basis van het huidige eigen vermogen en de verwachte uitstaande aandelen vermenigvuldigd met de historisch gemiddelde koers/ev-verhouding kan de verkoopwaarde oplopen tot minimaal € 14,28 per aandeel. Met deze verkoopwaarde is de kans groot dat de gap, die in de koersgrafiek te zien is, gedicht gaat worden op € 14,475. Vanaf de aandelenkoers op 15-04-2018 zit er een stijging van het aandeel in van 53%.

Upside aandeel BeterBed

Conclusie

Aandelen Beter Bed zijn te verantwoorden voor investeerders die waarde voor hun geld willen hebben. Afgelopen boekjaar zaten veel extra kosten (reorganisatie in Duitsland, omzetverlies door gifgasschandaal en kosten om het bedrijf te professionaliseren) in de winst-en verliesrekening waardoor het financiële resultaat dit boekjaar makkelijk verbeterd kan worden. Om Beter Bed klaar te stomen voor de toekomst zal het bedrijf enkele grote professionaliseringsstappen moeten maken, zoals het verder uitrollen van omnichannel en het logistieke proces beter moeten stroomlijnen. De vraag is of het bedrijf deze slagen kan maken. Doordat het bedrijfsresultaat dit jaar makkelijk(er) verbeterd kan worden is Beter Bed een koop.

Gratis aanmelden voor de nieuwste analyses!

Openbaring: Ik heb een positie in Beter Bed. Bovenstaand artikel heb ik volledig voor mijzelf geschreven en het maakt mijn eigen mening kenbaar. De informatie is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.


Broninformatie

Grafiek koersinformatie (opent in een nieuw venster)
Beter Bed financiële informatie (opent in een nieuw venster)
Statista, Sales Channels (opent in een nieuw venster)
Afbeelding hoofdpagina (opent in een nieuw venster)