Artikelen

H&M is een waarde- en groeiaandeel

Datum: 01-12-2017

H&M, oftewel Hennes & Mauritz AB, is een multinationale retailer in kleding en accessoires. H&M opereert in Europa, Afrika, Noord- en Zuid-Amerika en Azië en Oceanië. Het hoofdkantoor zit in Stockholm, Zweden. Op de beurs in Stockholm heeft het bedrijf de ticker HM B.

Bedrijfsprofiel

De Zweed Erling Persson opende in 1947 de winkel Hennes (betekenis ‘van haar’ in het Zweeds). De winkel werd snel een succes en in 1968 kocht Persson de herenwinkel Mauritz. Dit is de start van het opbouwen van de winkelketen wat later uit zou groeien tot één van de grote modeconcerns.

H&M verkoopt haar producten via haar gehuurde winkelpanden, onlineomgeving en sommige franchisewinkels. H&M is de derde grootste multinationale retailer na, het van origine, Amerikaanse TJX Cos en Spaanse Inditex.

In het merkenportfolio van H&M behoren COS, Monki, Cheap Monday, Weekday, & Other Stories en natuurlijk H&M. De merken H&M en COS hebben de meeste fysieke verkooppunten in verschillende landen in tegenstelling tot de online zichtbaarheid. De overige merken zijn daarentegen meer online zichtbaar in verschillende landen dan met fysieke winkels.

De grootste omzetmarkten van H&M zijn Duitsland, Amerika, Engeland, Frankrijk en China. Nederland staat op de achtste plaats, wat omzet betreft. In het jaarverslag van 2016 valt te lezen dat H&M voor het merk COS 194 fysieke winkels exploiteert en in 19 landen online, Monki 118 fysieke winkels en in 19 landen online, & Other stories 45 fysieke winkels en 18 landen online, Weekday 28 fysieke winkels en 18 landen online, Cheap Monday 4 fysieke winkels en 18 landen online en voor het merk H&M 3962 fysieke winkels en in 40 landen online. De meeste winkels zijn gevestigd in Europa (2284), Azië en Oceanië (877) en Noord- en Zuid-Amerika (590).

Prestaties op de beurs

Een trend welke in Europa te zien is dat de koersen ten opzichte van de winst(groei) in Scandinavische landen minder oplopen dan in de rest van Europa. Dit biedt kansen voor Scandinavische aandelen, want deze aandelenmarkten zijn minder hard gestegen ten opzichte van de winst. Kort gezegd wordt meer waarde per aandeel verkregen als nu geïnvesteerd wordt in de aandelen in Scandinavië.

H&M is een goed voorbeeld van een bedrijf waar het, enerzijds last heeft van lagere marges, maar anderzijds te hard is afgestraft, waarover later meer. De ontwikkeling van de aandelenkoers ziet er als volgt uit.
Vanaf het hoogste punt in de tweejaargrafiek zien we dat de top 12-07-2015 is gezet, op 321,70 Zweedse Kroon (hierna: SEK). De huidige aandelenkoers is 195,40 SEK (01-12-2017). Het aandeel is in twee jaar bijna 40% ingestort.

In de koersgrafiek zit een gap welke op 198,80 SEK gesloten kan worden.

H&M koersgrafiek 01-12-2017

Groei in eCommerce

Steeds meer consumenten kopen hun kleding via het internet. Kleding is het grootste eCommerce segment in de wereld. Het gaat om een markt van $408 miljard. China is goed voor 40% van deze markt. Men verwacht dat de globale markt van 2017 tot en met 2022 met 10,8% per jaar groeit, voor kleding geldt een groei van 11,6% per jaar. Het aantal bestellingen per smartphone zal groeien van 42% naar 52% in 2022. In het kleding segment is de markt in drie delen te verdelen. 1) de marktplaats: dit zijn bedrijven als vente-privee.com, Zalando en Amazon. 2) online retailers: Macys.com en Next. 3) directe verkopers: H&M en Zara.
De grootste gespecialiseerde onlinewinkels in de top 6 Europese landen zijn: H&M, Next plc, Zalando, Vente-privee, El Corte Inglés en Zalando. Ongeveer 25% van de omzet van H&M komt uit online verkopen.

H&M maakt het makkelijker voor consumenten om te bestellen door haar loyaliteit- en lidmaatschap programma. Daarnaast heeft het bedrijf een grote schare aan volgers op sociale media. Op Instagram heeft het 23,7 miljoen volgers, na Nike, Victoria’s Secret, Nike Football en Chanel.

SWOT-analyse

Historische financiële presentaties en waardering bedrijf

In 2011 en 2016 is een verlaging van de winst te zien, dan het jaar ervoor. Tijdens de crisisjaren heeft H&M bijzonder stabiel gepresteerd. Het dividend wat uitgekeerd wordt was over boekjaar 2016 9,75 SEK per aandeel. Een pay-out-ratio van 87%. De gemiddelde pay-out-ratio is 86%. Vanaf 2003 is de hoogste betaalde koers/winstverhouding 25,5 en de laagste was 18,9. Het bedrijf heeft een ijzersterke balans met geen lang vreemd vermogen, enkel schuld bij crediteuren. De EBITDA marge is 16,35% en een cashflow marge van 5,53% ten opzichte van de omzet.

Vanaf 2003 t/m 2016 is het jaarlijks groeipercentage van de winst 8,59%. De uitstaande aandelen blijft in deze periode gelijk. Met een margin-of-safety van 25%, een gemiddelde koers/winstverhouding van 22,3 en een geëist rendement komt de contant gemaakte beurswaarde uit op 185,58 SEK. Fundamenteel is dit een goede prijs om aandelen H&M aan te schaffen.

H&M historische financiële prestaties

Benchmark

Historisch gezien heeft H&M een lagere EBITDA marge dan, het grotere, Inditex. De marge voor H&M is 21,74% en voor Inditex 22,27% (vanaf 2003 gemeten), zie grafiek.

H&M EBITDA marge in vergelijking met Inditex

Opvallend is dat voor H&M de kasstroom gemiddeld hoger ligt dan bij Inditex. De kasstroom van H&M is gemiddeld 11,53% ten opzichte van 10,06% van Inditex (vanaf 2003 gemeten). H&M weet dus met minder geld te investeren een nagenoeg gelijke EBITDA marge te behalen. Helaas zit er een negatieve trend in de kasstroom van H&M, zoals te zien is in de grafiek.

H&M kasstroom marge in vergelijking met Inditex

Upside van het aandeel

In onderstaande berekening is de upside van het aandeel te zien. De historische koers/ ev-verhouding (koers maal uitstaande aandelen / eigen vermogen) is gemiddeld 7,03 vanaf 2003. De ev-verhouding is gemeten op de laagste koers van het aandeel.

Op basis van het huidige eigen vermogen en de uitstaande aandelen vermenigvuldigd met de historisch gemiddelde koers/ ev-verhouding is de verkoopwaarde minimaal 259,95 SEK per aandeel. Mocht de historisch hoogste koers/ev-verhouding genomen worden dan is een upside van het aandeel van 81% mogelijk!

Vanaf de aandelenkoers op 01-12-2017 zit er een stijging van het aandeel in van 33%. Dit stijgingspotentieel is exclusief de hefboom die de Zweedse Kroon kan veroorzaken tegenover de euro. Het werkelijke rendement zal worden beïnvloed door de koersontwikkeling van de Zweedse Kroon ten opzichte van de euro.

Upside aandeel H&M

Conclusie

H&M is een gigantisch sterk retail merk. De komende jaren is groei te verwachten bij de groep. Als vanuit wordt gegaan dat het bedrijf haar marges weet te verbeteren, online een slag maakt en de kasstroom weet te verbeteren dan is het merk helemaal toekomstbestendig en komt een hogere beurskoers vanzelf op de borden. H&M is een koop.

Gratis aanmelden voor de nieuwste analyses!

Openbaring: Ik heb een positie in H&M. Bovenstaand artikel heb ik volledig voor mijzelf geschreven en het maakt mijn eigen mening kenbaar. De informatie is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.


Broninformatie

Grafiek koersinformatie (opent in een nieuw venster)
Statista eCommerce Report (opent in een nieuw venster)
H&M financiële informatie (opent in een nieuw venster)
Inditex financiële informatie (opent in een nieuw venster)
Afbeelding hoofdpagina (opent in een nieuw venster)