Datum: 03-06-2017
Michael Kors is een wereldwijd luxueus lifestyle merk. Het bedrijf verkoopt horloges, sierraden, accessoires, schoenen, kleding, brillen en geurproducten. Michael Kors opereert in een globaal distributienetwerk gefocust op retail winkels, warenhuizen, speciaalzaken en gelicenseerde (groothandel) partners. Het distributienetwerk bestaat uit winkels in Noord-Amerika (390 winkels), Europa en Azië (gezamenlijk 278 winkels). In US en Canada verkoopt het bedrijf online. Het bedrijf is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. Ook in Nederland is Michael Kors actief. Het bedrijf heeft twee distributiecentra in Nederland, namelijk in Venlo en Oldenzaal. Het is een Amerikaans bedrijf, maar het hoofdkantoor zit gevestigd in London. Aandelen zijn verhandelbaar op de beurs in New York, ticker: KORS.
De historie van het bedrijf gaat niet erg ver terug in de tijd. Sinds 2002 is het bedrijf opgericht, door Michael Kors. In 2004 is er een partnerschap met Fossil Group om horloges te ontwerpen, ontwikkelen en te verkopen onder het Michael Kors label. In 2011 maakte het bedrijf de stap naar de beurs. Sindsdien is het bedrijf publiek verhandelbaar op de beurs in New York. Michael Kors heeft zijn belang grotendeels van de hand gedaan bij de beursgang. Hij heeft nu nog ongeveer 2,5% belang in het bedrijf.
Het aandeel is zeer volatiel, zoals te zien in de grafiek. In meetperiode (12-01-2016 t/m 02-06-2017) bewogen tussen $59 en $33. Er zijn een aantal opvallende dingen te zien in de grafiek. Handelaren in het aandeel komen in actie als het bedrijf nieuws uitbrengt, er zijn dan grote bewegingen te zien in het aandeel. Het aandeel zette telkens lagere toppen na het uitgeven van de laatste cijfers (kwartaal 2, kwartaal 3 en kwartaal 4 2017).
Er worden regelmatig gaps in de koersgrafiek gevormd na uitbrengen van nieuws. Een gap ontstaat in de koersgrafiek als de handel in een aandeel tot stand komt bij een aandelenprijs die hoger of lager is van de op dan geldende beursprijs. Een gap wordt in veel gevallen weer gevuld. Dat is te zien in de koersgrafiek. De gap die in februari 2016 is ontstaan is in juni weer gevuld. Buiten de meetperiode van deze grafiek zijn nog een aantal gaps te zien die later weer gevuld zijn. Met de aanname dat gaps gevuld worden kun je er op handelen. De gap die in februari 2017 is ontstaan na de cijfers van kwartaal 3 2017 is nog niet gevuld. De gap is gevuld bij een koers van $ 40,36. De steun van $ 40,82 is een belangrijke weerstand om verder door te stoten naar hogere koersniveaus.
De gap die is ontstaan naar aanleiding van de cijfers van kwartaal 4 2017 is ook nog niet gevuld.
Een belangrijke steun is $ 33,01. Deze steun is een aantal keer opgezocht. De koers is zelfs een aantal keer onder de steun gedoken, wat natuurlijk een negatief teken is. Per 31 mei is de koers onder de steun van $ 33,01 gedoken. Dit is een negatief teken voor de aandelenkoers.
Consumenten bestellen steeds vaker online dan dat de consument ervoor kiest om offline producten te kopen. Fysieke winkels hebben het zwaar in tijden waar veel consumenten online bestellen. Veel modehuizen hebben dan ook de boot gemist. Voorbeelden zijn Hugo Boss, Ralph Lauren en Michael Kors. Laatstgenoemde verkoopt bijvoorbeeld alleen in Amerika en Canada online. Gelukkig is het bedrijf aan het investeren om e-commerce in te voeren in Europa (2017) en Azië (2018).
Het bedrijf bezit gevestigde fabrieken en distributie winkels. Het gediversifieerde merkportfolio, het bedrijf biedt een breed aantal producten. Middels multi format retail exploiteert het bedrijf vier winkelformaten: levensstijl winkels, collectie winkels, e-commerce website en outlets.
In het boekjaar 2016 zijn de operationele marges afgenomen ten opzichte van 2015. Als de marges de komende jaren verder blijven afbrokkelen zal dat betekenen dat beleggers het aandeel verder af zullen straffen. Michael Kors is afhankelijk van weinig leveranciers en klanten. Het bedrijf heeft geen bindende overeenkomsten met haar leveranciers. De leveranciers kunnen de relaties beëindigen op elk moment. Daarentegen nam de grootste groothandelaar 12,7% van de totale omzet voor haar rekening.
Er is groei verwacht in retail in Amerika, voor zowel online als offline.
Strategische groei initiatieven zijn gericht op e-commerce en uitbreiding in Azië. Het bedrijf heeft in Venlo een nieuw Europees distributiecentrum opgericht (1.000.000 vierkante meter), om de vraag vanuit Europese landen en het Midden-Oosten te kunnen voldoen. Het gaat zowel voor retail, groothandel en e-commerce klanten.
Een grote bedreiging zijn namaakproducten. Door een hoge penetratie van namaakartikelen zal dat de winstmarges nadelig beïnvloeden. Het merkbeeld kan hierdoor schade oplopen. De jaarlijkse omzet aan namaakartikelen is ongeveer 500 miljoen. In 2026 wordt er verwacht dat de omzet uit namaakartikelen 2 miljard zal zijn.
De consumentenindustrie is onderhevig aan een snel veranderede vraag en voorkeuren van de consument. De presentatie van Michael Kors kunnen beïnvloed worden door een veranderde bestedingspatroon en preferenties van consumenten. Ook spelen demografische trends en nationale, regionale en lokale economische omstandigheden een rol. Kortom, als de markteconomie de levenstandaard van klanten beïnvloed (door bijvoorbeeld ook inflatie, werkloosheid en de beschikbaarheid tot krediet) dan kan het ook de core business van het bedrijf beïnvloeden.
Valutabewegingen kunnen invloed hebben op de concurrentiepositie en de winstgevendheid van het bedrijf.
De omzetgroei in de sector voor marktleiders in het luxesegment is gemiddeld 6,6% voor de periode van 2015 tot 2018*. De omzetgroei zal bij Michael Kors hoger zijn dan het sectorgemiddelde, namelijk 8%.
Volgens de directeur zal boekjaar 2018 een overgangsjaar worden. De strategie zal worden aangepast om terug te keren naar langetermijngroei. De focus zal komen te liggen op mode innovatie en de winkelervaring, want het bedrijf weet consumenten minder goed aan te sporen om producten te kopen.
Michael Kors heeft een immense omzetgroei doorgemaakt. In 2012 was de jaaromzet $1,2 miljard. De omzet is in boekjaar 2017 $4,5 miljard geweest. Een stijging van 363%. De verwachting is dat in 2018 winst per aandeel zal stijgen in vergelijking met 2017.
De winst per verwaterde aandeel was in 2012 $ 0,78. In 2017 is de winst per verwaterde aandeel naar $ 3.29, dat is ten opzichte van 2012 een stijging van 375%.
Dat de winstgroei per aandeel harder is gestegen dan de omzet komt doordat het bedrijf de marge op haar verkopen heeft laten stijgen. De winstmarge van Michael Kors is ten opzichte van haar concurrenten hoger. De winstmarge van 2016 was 16,34%. Voor bijvoorbeeld concurrent L Brands was de winstmarge 9,21%. Michael Kors verwacht dat de winstmarge ongeveer 16% zal zijn over boekjaar 2018.
De directie heeft laten weten dat de omzet daalt tot ongeveer $ 4,25 miljard voor het boekjaar 2018. De winst per aandeel zal tussen $ 3,57 en $ 3,67 liggen. Let wel, het boekjaar is niet van 1 januari tot 31 december. Het bedrijf hanteert het boekjaar dat 01-04 afgesloten is.
De financiële cijfers zijn door het gebruikte methode van Graham gestopt. Er komt een contant gemaakte beurswaarde van $ 34,34 per aandeel uitrollen. In deze beurswaarde zit al een geëist rendement van 10% per jaar en een veiligheidsmarge van 30% over de winst die in 2018 waarschijnlijk gerealiseerd zal worden. Deze contant gemaakte beurswaarde biedt een goede indicatie wat de inkoopprijs van aandelen maximaal mogen zijn.
De verschillende waarderingsgrondslagen (EBITDA en Profit / Market capitalisation) van Michael Kors zijn lager dan de Ralph Lauren. De waarderingsgrondslag EV/ Revenue, EV is bij Michael Kors in vergelijking met Limited Brands lager. Michael Kors heeft ten opzichte van Ralph Lauren een sterke balans met relatief veel eigen vermogen.
In onderstaande berekening is de upside van het aandeel te zien. De historische koers/ ev-verhouding (koers maal uitstaande aandelen / eigen vermogen) is gemiddeld 6,85. De ev-verhouding is gemeten op de hoogste koers van het aandeel.
Op basis van het huidige eigen vermogen en de verwachte uitstaande aandelen in 2018 vermenigvuldigd met de historisch gemiddelde koers/ev-verhouding kan de verkoopwaarde oplopen tot waarde $ 65,01 per aandeel. Vanaf de aandelenkoers op 02-06-2017 zit er een stijging van het aandeel in van 97%. Dit stijgingspotentieel is exclusief de hefboom die de dollar kan veroorzaken tegenover de euro. Het werkelijke rendement zal worden beïnvloed door de koersontwikkeling van de dollar ten opzichte van de euro.
De ouderwetse retail sector heeft sinds een aantal jaren last van disruptieve internetbedrijven. Consumenten kopen steeds vaker via internet hun producten. Michael Kors heeft, ondanks de tegenwind, haar financiële prestaties weten vast te houden. Voor de toekomst moet het businessmodel meer op online verkopen zijn toegespitst. Het bedrijf werkt aan deze verandering door de focus zowel fysieke als online aanwezigheid toe te spitsen. Het bedrijf is cyclisch en onderhevig aan verschillende bedreigingen.
Ondanks de risico’s is het bedrijf relatief niet duur, zodra de historische groei in de toekomst wordt doorgezet. Ten opzichte van de concurrentie is het bedrijf tegen lagere verhoudingen genoteerd. Michael Kors is een koop.
Openbaring: Ik heb geen positie in Michael Kors. De komende 24 uur kan hier verandering in komen. Bovenstaand artikel heb ik volledig voor mijzelf geschreven en het maakt mijn eigen mening kenbaar. De informatie is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Broninformatie
*Statista Dossier, Michael Kors (opent in een nieuw venster)