Artikelen

Portmeirion Group PLC verwacht omzet- en winstgroei en de waardering is aantrekkelijk

Datum: 03-12-2022

Bedrijfsprofiel

Portmeirion Group PLC ontwikkelt, produceert en verkoop producten in drie segmenten: servies, parfum en geschenken. Het servies gedeelte is goed voor het merendeel van de handel. Het bedrijf heeft twee productievestigingen in de UK, namelijk in Stoke-on-Trent waar servies wordt geproduceerd en in Cambria waar parfum en geschenkartikelen worden geproduceerd. Ongeveer 50% van de omzet wordt in de eigen productiefaciliteiten vervaardigd en het restant wordt ingekocht bij leveranciers in o.a. China, Vietnam, Sri Lanka, India en Thailand. Het bedrijf heeft langdurige relaties met de leveranciers, heeft eigen designers en maakt ook gebruik van externe designers.

De meeste omzet in 2021 werd behaald in de US, namelijk £42,5 miljoen (40%), de UK £32,9 miljoen (31%), Zuid-Korea £18,7 miljoen (18%) en de rest van de wereld £12 miljoen (11%). Over de omzet rest van de wereld beslaat 70 landen! In de US en de UK heeft het bedrijf verkoop- en distributie infrastructuur. Portmeirion verkocht in het verleden aan fysieke winkels. Het bedrijf heeft als doel gesteld om meer direct aan de klant te verkopen via online kanalen. De helft van de verkopen in de US en de UK geschieden inmiddels online. In 2019 was dat slechts 30%.

Historie

Susan Williams-Ellis richt Portmeirion op in 1960. Susan heeft een groot succes te pakken met het lanceren van het Botanic Garden servies in 1972. Het Pomona servies werd in 1982 gelanceerd. In 1986 werd een samenwerking gelanceerd om Portmeirion producten te distribueren in Amerika. Het partnerschap werd in 1990 volledig eigendom.

In 2005 werden de twee bestaande fabrieken in Stoke-on-Trent samengevoegd tot één.

Pimpernel was het eerste merk dat werd gekocht in oktober 2006. Dit merk van placemats en onderzetters voegde extra producten toe aan het bestaande Portmeirion productaanbod.

In april 2009 werd het intellectueel eigendom en de handelsnamen van Spode en Royal Worcester aangekocht voor £3,2 miljoen. Vanaf april tot december haalde Portmeirion al £8,5 miljoen omzet uit deze overname. De producten van deze merken werden uitbesteed in het buitenland onder de vorige eigenaar en Portmeirion heeft de productie teruggebracht naar haar eigen productiefaciliteit in Stoke-on-Trent.

Wax Lyrical is gekocht in mei 2016 voor £17,5 miljoen. Bij de deal was ook de productie faciliteit in Cumbria betrokken. Met een omzet van 10,4 miljoen is Wax Lyrical de grootste huisgeuren producent in de UK, voornamelijk geparfumeerde kaarsen en rietverspreiders. Met deze strategische overname koos Portmeirion voor een verbreding van haar productaanbod.

Nambé werd overgenomen in juli 2019 voor £12 miljoen. Het bedrijf had een omzet van $18 miljoen in 2018. Het assortiment van Nambé bestaat uit premium bestek, glaswerk, serviezen, keukengerei en woonaccessoires.

Lawrence Bryan heeft 20 jaar als CEO gediend en zwaaide in september 2019 af om van zijn pensioen te gaan genieten. Mike Raybould is in 2017 aan boord gekomen als CFO na 20 jaar ervaring te hebben in senior financiële posities bij bedrijven. Mike is een register accountant en was de CFO van een beursgenoteerd bedrijf (Techtronic Industries Company Limited) die $5 miljard omzet had. Mike nam het stokje van Lawrence over als CEO. Na het vertrek van Lawrance is Mike als CEO aangesteld.

In augustus 2022 is AromaWorks London gekocht voor £0,44 miljoen. Voor dit bedrag is het merk AromaWorks London, intellectueel eigendom en bepaalde voorraad en activa zonder lopende verplichtingen gekocht. Het bedrijf was insolvent en had een omzet van £4,1 miljoen over 2021.

Industrie

De US, China, Duitsland, Frankrijk en de UK zijn de grootste markten. De jaarlijkse groei zal 5% zijn tot 2026. In alle waarschijnlijkheid valt in 2026 de UK buiten de top vijf markten en neemt Italië haar plek in.

De groei komt door factoren als:

De meest voorkomende materialen zijn ceramiek, glas, metaal en overige zoals plastic of vezel, waarvan het materiaal ceramiek het meest wordt toegepast.

Merken

Om meer gevoel te krijgen bij de merken die het bedrijf voert zal ik een korte uiteenzetting geven:

Portmeirion wordt wereldwijd erkend voor het produceren van unieke ontwerpen zoals het Botanic Garden-assortiment.

Pimpernel is een toonaangevend merk van placemats en onderzetters, zoals Pimpernel, Cloverleaf en Manorcraft die het meest worden gebruikt op de markt.

Portmeirion Botanic Garden servies en Pimpernel Wrendale Designs Placemats
Afbeelding: Portmeirion Botanic Garden servies en Pimpernel Wrendale Designs Placemats

Spode is opgericht in 1776 en heeft een klassiek productportfolio, zoals Blue Italian en Christmas Tree. Het is een Brits merk en heeft consequent succesvolle tafelreeksen en kookgerei gelanceerd.

Royal Worcester werd opgericht in 1751 en heeft enkele van de meest prestigieuze porseleinen servies en kookgerei collecties, zoals Classic White en Evesham Gold-reeksen, met de hand beschilderde verzamelobjecten en porseleinontwerpen.

Spode Blue Italian en Royal Worcester Good Hare Day mok
Afbeelding: Spode Blue Italian en Royal Worcester Good Hare Day mok

Wax Lyrical het produceert een uitgebreid assortiment geurkaarsen en geurverspreiders vanuit Cumbria en distribueert deze over de hele wereld onder de merken Wax Lyrical en Colony. Het produceert eigen labelproducten voor vele retailers, merken en supermarkten. Gelicentieerde assortimenten omvatten Collier Campbell, Fired Earth, RHS en Yvonne Ellen.

Nambé opgericht in 1951 en wordt erkend voor zijn bekroonde ontwerpen en is duidelijk zichtbaar in de collectie serviesgoed, barbenodigdheden, woonaccessoires en cadeauartikelen.

AromaWorks London is een 100% natuurlijk lifestyle merk dat een uitgebreid assortiment in huidverzorging, bad & lichaam, en huisparfums combineert.

Wax Lyrical geurverspreiders en Nambé Fruit Tree Bowl
Afbeelding: Wax Lyrical geurverspreiders en Nambé Fruit Tree Bowl

Bedrijfsmodel en strategie

Het bedrijf heeft haar focus toegespitst op de specifieke merken sinds Mike aan het roer staat. De vorige CEO, Lawrence, had een meer generieke focus. Dit zijn de strategische initiatieven en daaronder uitleg per initiatief:

  1. Online en digitale kanalen & infrastructuur
  2. Per merk een routekaart & processen
  3. Nieuwe producten pijplijn
  4. Rest van de wereld verkoopteams
  5. Operationele mogelijkheden en productiviteit

1. Online verkoop direct naar de klant via eigen websites heeft een hogere marge dan als er schakels tussen zitten. Het bedrijf zet in op verkoop via eigen digitale kanalen. Door actieve aanwezigheid op sociale media, groei van klantenlijsten, het simplificeren van de klantreis en gepersonaliseerde en gesegmenteerde kansen en het bouwen aan merkloyaliteit.

2. Per merk is er een routekaart gemaakt wat er moet gebeuren om het merk verder uit te bouwen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om via de website van Portmeirion ook producten te bestellen van Spode of de andere merken en vice versa.

3. Naast de bestaande erfgoed collecties is het van belang om nieuwe hedendaagse en moderne collecties te introduceren. Nieuwe collecties waren goed voor 10% van de omzet in 2021. De nieuwe collecties moeten ook dienen om een wijder klantengroep bereik te bemachtigen.

4. De omzet uit de rest van de wereld zal harder moeten groeien dan de bestaande verkoopmarkten. Belangrijkste doelmarkten zijn:

5. De operationele mogelijkheden beslaan een aantal facetten: meer productiecapaciteit kunnen draaien met de bestaande twee fabrieken in UK, hogere productiviteit en lagere kostprijs per product, minder afhankelijk van de verouderde ervaren medewerkers, vermindering van energie en koolstof voetafdruk. De twee fabrieken hebben een hoog aandeel vaste kosten en relatief weinig variabele kosten. Productiever zijn zorgt direct voor lagere kostprijzen.

Recente ontwikkelingen

Aandeelhouders

Portmeirion heeft een beurswaarde van £44 miljoen en is een small cap. Het grootste gedeelte van de aandelen zit in vaste handen en er wordt weinig gehandeld. Het is daarom lastig om aandelen te kopen en te verkopen. Het aandeel is verkrijgbaar via het SETSqx segement van de beurs in London.

De grootste aandeelhouders zijn:

Grootste aandeelhouders Portmeirion PLC

Het valt op dat AB Traction sinds 2020 aandeelhouder is geworden van Portmeirion. Dit investeringsfonds heeft belangen in meerdere bedrijven. Het meest bekende bedrijf waar AB Traction een positie in heeft is kranenproducent Hifab. Het Portmeirion belang is voor AB Traction relatief klein. Het investeringsfonds heeft haar positie dit jaar bijna verdubbeld ten opzichte van 2020 en 2021. AB Traction is zelf ook beursgenoteerd en zij weten aandeelhouderswaarde te scheppen. Dit investeringsfonds weet de momenten uit te kiezen om geld te investeren of te desinvesteren. De koersgrafiek van AB traction ziet er als volgt uit:

AB Traction koersgrafiek vanaf 2000 op 03-12-2022

Het management heeft helaas geen noemenswaardig aandelenbelang.

Risico's

De volgende risico’s zijn bij Portmeirion van belang:

Benchmark

Fiskars en Villeroy & Boch zijn actief in hetzelfde segment als Portmeirion, echter hebben zij diverse business units en Portmeirion focust zich voornamelijk op het serviesgoed. In onderstaand overzicht is te zien dat Portmeirion de meeste aandeelhouderswaarde gecreëerd heeft sinds 2008. Portmeirion heeft relatief lage schulden ten opzichte van het balanstotaal. De ROIC (return on invested capital) is over deze periode gemiddeld hoger geweest dan de huidige ROIC. De grotere verhoging van het aantal uitstaande aandelen ten opzichte van de andere twee bedrijven heeft te maken met het uitgeven van extra aandelen in 2020 om de schuldquote af te bouwen, het resterende belang in Portmeirion Canada over te nemen en de investeringen doorgang te laten geven.

Benchmark Fiskars en Villeroy&Boch

Fiskars is een Finse multinational met verschillende business units. Op het eerste gezicht lijkt dit bedrijf geen noemenswaardige aandeelhouderswaarde te hebben gecreëerd over langere termijn. Het bedrijf had de wind mee tijdens de corona pandemie door haar Fiskars merk die outdoor producten verkoopt en dat zie ik meer als eenmalige wind in de rug. 2021 was dan ook een historisch uitzonderlijk jaar.

De business unit Vita bestaat uit premium en luxe producten voor de categorieën servies, drinkgerei en interieur. Als naar Fiskars Vita gekeken wordt ontstaat er een ander beeld in vergelijking met de gehele Fiskars groep. Omzetgroei is 4,3% CAGR en EBITDA groei van 31,9% CAGR vanaf 2019. De omzetgroei valt ten opzichte van de andere business units tegen maar tegelijkertijd is de EBITDA groei fenomenaal.

Fiskars, unit Vita, sales, EBITDA, EBITDA margin

Vita bestaat uit merken als Iittala, Royal Copenhagen, Waterford en Wedgwood. Iittala en Royal Copenhagen worden intern bestempeld als winnende merken en Waterford en Wedgwood zijn merken waar men een turnaround wil maken. Ongeveer 30% van de producten van alle business units wordt intern geproduceerd. Wat het aandeel Vita in eigen productie is mij onbekend.

De omzet per merk: Iitala 21%, Royal Copenhagen 21%, Wedgwood 16%, Waterford 13%, Moomin 7% en overig 22% in 2021. De belangrijkste afzetmarkten zijn Scandinavië, UK, US, China en Japan. Azië deed 31% van de omzet, Europa 54% en Amerika 15% in 2021. De strategie van het bedrijf richt op directe verkopen aan de eindconsument. De verkoop geschiet 62% fysiek en 38% direct. Het bedrijf geeft aan dat de directe verkoop aan de eindconsument het goed doet in China, Japan en Amerika:

Fiskars, verdere groeikansen in China

Fiskars stuurt ook op verbetering van de marges. Het valt op dat het bedrijf de meeste margeverbetering verwacht bij business unit Vita door commercial excellence, direct naar klant, US en China ten opzichte van de andere business units.

Net als Portmeirion heeft Fiskars hogere voorraden aangehouden om uitdagingen in de product beschikbaarheid te voorkomen. Op 30-09-2022 lag de voorraad 45,7% hoger dan 31-12-2021.

Villeroy & Boch is een Duits bedrijf die twee business units heeft, namelijk Bathroom & Wellness en Dining & Lifestyle. De business unit Dining & Lifestyle bestaat uit ceramische en porseleinen serviesgoed, voornamelijk van het merk Villeroy & Boch. Het bedrijf zegt dat 34% van de omzet in 2021 van Dining & Lifestyle uit e-commerce komt. De omzet en EBIT is gedurende periode vanaf 2019 gestegen, maar het is geen mooie vergelijking. 2019 was een slecht jaar en 2021 was een historisch goed jaar.

Villeroy & Boch, unit Dining & Livestyle, sales, EBITDA, EBITDA margin

Het bedrijf heeft 13 fabrieken, waarvan de fabriek in Merzig en Torgau produceren voor het Dining & Lifestyle segment. De overige fabrieken produceren voor het Bathroom en Wellness segment. Het bedrijf geeft aan dat gas prijzen gedeeltelijk goedgemaakt kunnen worden door hedgen en besparingen. Het bedrijf geeft aan niet te kunnen uitsluiten dat ze extra kostenstijgingen moeten doorberekenen aan de klanten.

De voorraad is met 26,8% gestegen op 30-09-2022 in vergelijking van de voorraadwaarde van 31-12-2021. De reden is seizoensinvloeden en het zekerstellen van verkoopcapaciteit in tijde van een mogelijke escalatie in de gastoevoer en om mogelijke knelpunten voor te zijn in de beschikbaarheid van materialen.

Upside van het aandeel

Portmeirion - sales, EBITDA, EBITDA margin and return on invested capital

Zoals te zien in de grafiek heeft Portmeirion geen moeite met het laten groeien van de omzet. Goed om te vertellen is dat Portmeirion meer dan 5x kleiner is dan het Vita segment van Fiskars en 3x kleiner dan het Dining & Lifestyle segment van Villeroy & Boch.

Portmeirion EBITDA and return on invested capital vs peers

De marge omhoog krikken is het belangrijkste voor Portmeirion. Slim investeren in eigen productiefaciliteiten om productiviteit- en milieuwinsten te behalen. Het doel is om op middellange termijn terug te keren naar het niveau van 2014 en 2015. Fiskars Vita en Villeroy & Boch laten zien dat deze doelstelling haalbaar moet zijn in deze markt.

Portmeirion is ten opzichte van de concullega’s niet relatief goedkoper te noemen:

Portmeirion waardering versus Fiskars en Villoery&Boch

De gemiddelde EV/EBITDA was vanaf 2014 9,2. Bij terugkeer naar het gemiddelde EV/EBITDA bereik van 9,2 dan zal Portmeirion nu een koers van £ 5,14 kunnen hebben, ofwel een upside van 70%.

Ter info, als de EBITDA marge echter terugkeert naar het niveau van 2014 en 2015 dan is de EV/EBITDA 3 op dit moment. Bij terugkeer naar het gemiddelde EV/EBITDA bereik van 9,2 dan zal de koers in de toekomst kunnen gaan naar £ 9,18, ofwel 204% upside.

Conclusie

De omzet zal groeien de komende jaren door verbreding van de klantenkring. De directie verwacht dubbelcijferige groei. De specifieke focus op de onderlinge merken in het portfolio dragen zorg voor een uitgekiende productbenadering. In midden- tot lange termijn ziet men verbetering in de operationele marge om weer terug te gaan naar historische niveaus. Als men de omzet weet te verhogen en weet terug te keren naar de marges van 2014 en 2015 dan is het bedrijf getransformeerd. De combinatie van omzet- en margegroei de komende jaren zorgt voor een stabiele investeringscasus. Dat investeringsfonds AB Traction zijn positie bijna verdubbeld heeft zorgt voor een bevestiging dat het slimme geld ook kansen ziet. Portmeirion is een koop.

Gratis aanmelden voor de nieuwste analyses!

Openbaring: Ik heb een positie in Portmeirion PLC. Bovenstaand artikel heb ik volledig voor mijzelf geschreven en het maakt mijn eigen mening kenbaar. De informatie is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.


Broninformatie

Portmeirion Botanic Garden servies (opent in een nieuw venster)
Pimpernel Wrendale Designs Placemats (opent in een nieuw venster)
Spode Blue Italian (opent in een nieuw venster)
Royal Worcester Good Hare Day mok (opent in een nieuw venster)
Wax Lyrical geurverspreiders (opent in een nieuw venster)
Nambé Fruit Tree Bowl (opent in een nieuw venster)
Koersgrafiek AB Traction (opent in een nieuw venster)
Portmeirion Group PLC informatie (opent in een nieuw venster)
Fiskars informatie (opent in een nieuw venster)
Villeroy & Boch informatie (opent in een nieuw venster)
Afbeelding hoofdpagina (opent in een nieuw venster)