Datum: 15-07-2018
Schaeffler is een toeleverancier voor automobiel, luchtvaart en industriële toepassingen. Het bedrijf fabriceert hoofdzakelijk lagers. Een lager is een constructie die ervoor zorgt dat verschillende delen van een constructie beter kunnen bewegen door het verlagen van de wrijving. Sinds 2015 heeft het bedrijf een notering op de MDAX in Duitsland, ticker: SHA. Nazaten van de Schaeffler familie hebben 75% van de aandelen van het bedrijf. De overige 25% is vrij verhandelbaar op de beurs.
Vanaf het hoogste punt in de jaargrafiek zien we dat de top 19-01-2018 is gezet, op € 16,78. De huidige aandelenkoers is € 11,17 (13-07-2018). Vanaf de top gemeten is dit een afname van 33%. In onderstaande afbeelding is de koersgrafiek van Schaeffler te zien:
Schaeffler heeft de laatste maanden klappen gekregen op de beurs door verschillende onzekerheden. Deze onzekerheden betreffen de heffingen door Trump en regelgeving in Duitsland. Hieronder worden de redenen uitgelegd:
Amerika is één van de landen waar Schaeffler een groot gedeelte van haar omzet vervaardigd. Voor Schaeffler is Amerika dan ook een erg belangrijk land. Het bedrijf heeft ervoor gekozen om de laatste jaren te investeren in productiefaciliteiten en onderzoeksfaciliteiten. 14% van het personeel werkt in de regio Amerika. De opgelegde heffingen in Amerika zijn dan ook nadelig voor Schaeffler.
Duitse steden moeten aan steeds meer milieueisen voldoen. Vervuilende dieselauto’s mogen in bepaalde steden niet meer rijden. Steeds meer steden sluiten zich bij de verhoogde milieueisen aan. Meer dan 77% van de omzet komt uit de automobielindustrie. De industrie is goed voor 23% van de omzet. Als toeleverancier voor de automobielindustrie hoeft dit geen probleem te zijn, want Schaeffler heeft een productassortiment die is voorbereid op de toekomst.
Schaeffler is op het gebied van lagers samen met het Zweedse bedrijf SKF de mondiale marktleider. Schaeffler heeft hierdoor de luxepositie dat het de lagermarkt enigszins kan sturen. Het is tevens één van de Duitse bedrijven die de meeste patenten heeft.
Het grootste gedeelte van de omzet wordt behaald in de automobielindustrie. De automobielindustrie is een cyclische industrie. Bij vertragingen van de economie kan het financiële resultaat van Schaeffler onder druk komen te staan.
De groeiende mogelijkheden van nieuwe technologie. In 2016 is een nieuwe strategie uitgezet. Het bedrijf werkt van fabrikant van lagers naar technologiepartner voor haar cliënten. Het bedrijf voegt technologie toe in haar lagers, zodat deze uitgelezen kunnen worden. De technologie heeft een voorspellende waarde. Het kan aangeven wanneer preventief onderhoud moet worden gepleegd etc. Dit jaar is het jaar van uitvoering van de strategie. In 2020 moet de strategie zijn voltooid.
De Chinese automotive markt groeit als kool. In China is Schaeffler dan ook nadrukkelijker aanwezig.
De omzet van concullega SKF is 5,5 hoger dan Schaeffler. Voor SKF is de automobielindustrie goed voor 31% van de omzet en de algemene industrie is goed voor 69% van de omzet.
In 2015 is Schaeffler voor € 12,50 per aandeel naar de beurs gegaan. Sindsdien is de winst met 66% gestegen. De balans is gereduceerd met bijna één miljard, ofwel 18%. De hoeveelheid schuld is ook afgenomen ten opzichte van het eigen vermogen. Ondanks de positieve ontwikkelingen is de aandelenkoers echter achtergebleven. De huidige koers is € 11,17.
De afgelopen jaren heeft Schaeffler 38% van de winst uitgekeerd in dividend. Bij de stijgende winst hebben aandeelhouders telkens op hogere dividenden kunnen rekenen. Het dividendrendement is op dit moment 4,83%. Vanaf 2015 is de gemiddeld betaalde koers/winstverhouding 14,3 op de hoogste beurskoers en de laagste is gemiddeld 10,1.
De EBITDA-marges over 2015, 2016 en 2017 zijn vergeleken met concurrenten Timken en SKF. De EBITDA-marges zijn hoger dan de concurrenten. De gemiddelde koers/ winstverhouding van de concurrenten is 17, terwijl het voor Schaeffler 12 is. Een gek gegeven, want de EBITDA-marges zijn hoger. Aan de andere kant is te zien dat de kasstroom marge lager is. Als de markt bereid is om een relatief hogere premie voor Schaeffler te betalen ten opzichte van concurrenten dan kan het bedrijf ook naar koers/ winstverhoudingen gaan die de twee concurrenten kennen.
Dat de gehele sector onder druk staat is simpel te zien in onderstaande grafiek. De operationele kasstroom (operationele kasstroom / omzet) is bij alle bedrijven in de benchmark dalend.
In onderstaande berekening is de upside van het aandeel te zien. De historische koers/ ev-verhouding (koers maal uitstaande aandelen / eigen vermogen) is gemiddeld 4 vanaf 2015. De ev-verhouding is gemeten op de laagste jaarkoers van het aandeel.
Op basis van het eigen vermogen en de verwachte uitstaande aandelen vermenigvuldigd met de historisch gemiddelde koers/ev-verhouding kan de verkoopwaarde oplopen tot minimaal € 15,19 per aandeel. Vanaf de aandelenkoers op 13-07-2018 zit er een stijging van het aandeel in van 36%. Op basis van de hoogste koers/ ev-verhouding is een verkoopprijs van € 21,65 aannemelijk, oftewel een stijging van 94%.
Schaeffler is ongekend hard afgestraft op de beurs, terwijl op dit moment geen vuiltje aan de lucht is. Het bedrijf kent groei en gaat uitpakken met een goede strategie. De strategie gaat ervoor zorgen dat het bedrijf klaar is voor de toekomst. Het aandeel is dan ook goedkoop te noemen. Waarschijnlijk wachten investeerders op duidelijkheid. De duidelijkheid zal ontstaan bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers op 07-08-2018. Tot dan is het waarschijnlijk afwachten totdat Schaeffler haar weg richting hogere koersen op de borden kan zetten. Schaeffler is een koop.
Openbaring: Ik heb een positie in Schaeffler. Bovenstaand artikel heb ik volledig voor mijzelf geschreven en het maakt mijn eigen mening kenbaar. De informatie is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Broninformatie
Grafiek koersinformatie (opent in een nieuw venster)