Datum: 27-01-2017
EasyJet is een low-budgetluchtvaartmaatschappij. Door de Griekse zakenman Stelios Haji-loannou werd het bedrijf opgericht in 1995. Het bedrijf vliegt voornamelijk op Europese luchthavens.
In tegenstelling tot andere prijsvechters vliegt EasyJet op grote luchthavens. Hierdoor bestaat het klantensegment uit hoogopgeleide zakenmensen die EasyJet perfect weet te dienen.
De Haji-loannou familie heeft 33,73% van de totale uitstaande aandelen in handen. Zo’n 25% van de aandelen is in bezit van insitiunele beleggers. De overige aandelen zijn vrij verhandelbaar op de beurs in Londen.
De koersvorming van EasyJet in beeld:
De neergang van het aandeel heeft vier redenen namelijk: de Brexit, de stijging van de olieprijs, de val van de pond en aanslagen op vliegvelden. Hieronder worden de redenen uitgelegd:
Sinds de bekendmaking van het uittreden van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie is er, in eerste instantie, een sell-off van aandelen in het Verenigd Koninkrijk ontstaan. Beleggers vonden het een groot risico om aandelen te bezitten van bedrijven die een groot gedeelte van haar omzet in het Verenigd Koninkrijk halen of er gevestigd zijn.
Sinds januari 2016 is de olieprijs gestegen van $30 naar $55 per barrel. Een groot gedeelte van de kosten binnen EasyJet bestaan uit brandstofkosten voor kerosine. Door de stijging van de olieprijs zijn de brandstofkosten gestegen.
Door de zorgen van de BREXIT is de pond sterk in waarde gedaald. De brandstofkosten worden afgerekend in dollars en de overige bedrijfskosten wordt voor een groot deel afgerekend in euro’s. Doordat de pond in euro’s en ponden hard is afgestraft heeft dit een groot nadelig effect op de onderliggende winst van EasyJet.
In de drukke zomermaanden van 2016 zijn er verschillende aanslagen op vliegvelden in Europa geweest. Veel mensen hebben hun vluchten gecanceld. Voor luchtvaartondernemingen heeft dit omzet gekost. EasyJet vliegt op Brussel, Parijs en Istanboel. Hier zijn aanslagen of dreigingen tot aanslagen geweest.
EasyJet is goed gepositioneerd voor toekomstige groei. De topvrouw van EasyJet, Carolyn McCall, noemt het bedrijf sterk data gedreven. Het beschikt over de beste tools om in te zoomen om het aankoopgedrag van passagiers en om te anticiperen. Sinds de oprichting stuurt het bedrijf op online aankoop. In onderstaande grafiek is de Europese totale verwachte omzet te zien voor de luchtvaart. Uitgesloten zijn offline/telefoon verkopen.
In de tabel is te zien dat steeds meer omzet gehaald gaat worden uit de online verkoop voor vliegtickets. Hier speelt EasyJet op in door optimalisatie van de website en het verbeteren van haar app.
Volgens de topvrouw blijven de marktomstandigheden uitdagend. Het bedrijf blijft bezig om de kosten beter te stroomlijnen. Er wordt een passagiersgroei begroot van 9% in boekjaar 2017.
De verschillende waarderingsgrondslagen (EV/ Revenue, EV / EBITDA en Profit / Market capitalisation) van EasyJet zijn lager dan de marktleider Ryanair. EasyJet heeft een sterke balans met relatief veel eigen vermogen.
De luchtvaartbranche is cyclisch. Na 2007 is, in de nasleep van de kredietcrisis, de nettowinst verslechterd. Na 2009 zat de winst weer in de lift. Afgelopen boekjaar heeft EasyJet geen winstgroei kunnen creëren. Vanaf 2007 tot en met 2016 is de gemiddelde jaarlijkse winstgroei 12% geweest en de totale uitstaande aandelen zijn gemiddeld jaarlijks bijna 0,85% gedaald, zie onderstaande tabel.
Gemeten vanaf 2007 is te zien dat Ryanair en Lufthansa verliezen gerapporteerd hebben in sommige boekjaren. Dit was bij EasyJet niet het geval.
Met het in acht houden van de historische winstgroei, een historisch lage gemiddelde koers-winstverhouding van 8, een veiligheidsmarge van 35% op de toekomstige winst en een disconteringsvoet van 10% is de contant gemaakte beurswaarde £ 9,46. Dit is een zeer conservatieve berekening van het koersniveau waarvoor het zeer aantrekkelijk is om aandelen EasyJet te kopen.
In onderstaande berekening is de upside van het aandeel te zien. De historische koers/ ev-verhouding (koers maal uitstaande aandelen / eigen vermogen) is 2,5. De ev-verhouding is gemeten op de hoogste koers van het aandeel.
Op basis van het huidige eigen vermogen en uitstaande aandelen is de werkelijke waarde £ 17,08. De werkelijke waarde is exclusief de positieve hefboom de de pond kan betekenen. Het werkelijke rendement kan veel hoger zijn dan 75%.
Het aandeel EasyJet is hard gedaald door de Brexit, de stijging van de olieprijs, de afwaardering van de pond en de aanslagen op vliegvelden. Mocht je geloven dat de pond de komende tijd in waarde zal stijgen kan een dubbel rendement worden behaald op aandelen EasyJet, namelijk een hogere koers van het aandeel en een sterkere pond in vergelijking de euro. Ondanks dat de netto winst is gedaald is de onderliggende groei van het bedrijf uitstekend. Er is, wat mij betreft, geen vuiltje aan de lucht. In afwachting dat de koers van EasyJet in 2017 sky high gaat.
Openbaring: Ik heb een longpositie in EasyJet. Bovenstaand artikel heb ik volledig voor mijzelf geschreven en het maakt mijn eigen mening kenbaar. De informatie is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Broninformatie
Afbeelding hoofdpagina (opent in een nieuw venster)